İSTANBUL / ÜSKÜDAR - Haydarpaşa Lisesi

Balkan Turu - 2019

1-6 Nisan 2019 tarihleri arasında Gezi Tanıtma ve Turizm Kulübü tarafından düzenlenen, Balkanlardaki kültürel mirasımızı keşfetmek için Yunanistan, Makedonya ve Kosova´yı kapsayan gezimizi gerçekleştirdik.

01-06 Nisan 2019 tarihleri arasında Gezi-Tanıtma ve Turizm Kulübü tarafından düzenlenen, Balkanlardaki kültürel mirasımızı tanıtma amacıyla yaptığımız Yunanistan-Makedonya-Kosova ülkelerini kapsayan 4 gece 5 gündüz süreli gezimizi gerçekleştirdik.

1.GÜN: 01.04.2019

Akşam saat 21.00’de okulumuz bahçesinden hareket ile Tekirdağ üzerinden 3 saatlik yolcuğun ardından İpsala sınır kapısına ulaştık. Gümrük ve pasaport işlemlerinin ardından Yunanistan üzerinden Selanik-Filoria otoyolunda Makedonya sınırındaki Niki sınır kapısına doğru hareket ettik.

2.GÜN:  02.04.2019

Sabah erken saatlerde Selanik yakınlarındaki kahvaltı sonrasında Niki sınır kapısından geçerek Makedonya’ya giriş yaptık. Gümrük işlemleri sonrasında Manastır (Bitola) şehrine vardık. Manastır gezimizde; Türk Çarşısı ve Bedesteni, İshak Paşa Camii, Yeni Camii, Haydar Kadı Camii ve Mustafa Kemal Atatürk’ün mezun olduğu Askeri İdadi ve Müzesini ziyaret ettik. Öğle yemeği sonrasında Ohrid’e hareket ettik. Ohrid’de; St. Peteleymon Kilisesi, Aya Sofya Kilisesi, Roma dönemine ait Amfi Tiyatro, Car Samuel Kalesi, Keşanlı İmareti, Kuloğlu ve Emin Mahmut Camileri, Çınar Meydanı’nı gördükten sonra otelimize geçtik.

3.GÜN: 03.04.2019

Ohrid’de kahvaltı sonrası otelimizden ayrılarak Kosova’ya doğru hareket ettik. Kosova’ya geçmeden önce Gostivar  kentine uğrayarak panoramik şehir turu gerçekleştirdik. Gostivar sonrasında Kalkandelen şehrine geçerek buradaki; Kanuni dönemi vezirlerinden sersem Ali Paşa tarafından 16. yüzyılda kurulan Bektaşi Harabati Tekkesini ve mimarisi ile ön plana çıkan Karaca Camiini (Bu cami iki kız kardeş tarafından çeyiz paraları ile yapılmıştır.) ziyaret ettik. Kalkandere’den sonra gümrük işlerimiz tamamlayıp Kosova’ya geçtik. Kosova’da ilk olarak Kosova Savaşı’nın gerçekleştiği alanı gördükten sonra I. Murat Hüdevandigar’ın Türbesini ve adına açılan müzeyi ziyaret ettik. Buradan Kosova’nın başkenti Priştine’ye geçerek ufak bir şehir turunun ardından Fatih Sultan Mehmet’in yaptırmış olduğu külliye ve camiyi ziyaret edip, daha sonradan caminin yanında 19. yüzyılda yapılan saat kulesini gördük. Priştine’den Kosova’nın ikinci büyük şehri olan Prizren’e hareket ederek gece konaklayacağımız otele geldik.

4. GÜN: 04.04.2019

Sabah kahvaltı sonrasında Prizren’de; Taş Köprü, Halveti Tekkesi, Aziz Nikola Kilisesi, Gazi Mehmet Paşa Hamamı, Osmanlı Mezarlığı, önemli bir mimari eser olan Sinan Paşa Camii, Şehir kalesini gördükten sonra otobüsümüze binerek sınır kapısından Makedonya’ya geçtik ve Makedonya’nın başkenti Üsküp’e vardık. Üsküp’te ilk olarak bir Türk Okulu olan Tefeyyüz Belediye İlköğretim Okulunu ziyaret ettik. Okul idaresi, öğretmenleri ve öğrencileri tarafından çok sıcak bir karşılama sonrasında okul hakkında bilgiler aldık. Okul Müdiresi Gönül Bayraktar bu ziyaretten çok memnun olduklarını dile getirerek, Makedonya’da Türk okullarına bakış açısı ve Türkçe eğitim ile ilgili bilgilendirmeler yaptı. Ardından: “Türkiye’nin yanımızda olduğunu bilmek mutluluk verici ve motivasyonumuzu arttıran bir durum. Burada imkânlarımız son derece dar ve olanlarda Türkiye’den gerek kurumlar gerekse hayırsever kişiler tarafından karşılanıyor. Tatbikî ihtiyaçlarımız var. Lakin sizlerin sıcak yüzlerini burada görmek bizleri fazlası ile mutlu ediyor. Bizler Türkiye’nin evlatlarıyız. Bu okulda kardeşlerinizin olduğunu asla unutmayın. Bizler yüzümüzü hep size doğru dönüyoruz. Pek çok soruna rağmen burada Türk kimliğimizle varız ve kimliğimizi yaşatıyoruz. 1884 yılında açılmış olan okulumuzda şu an 48 öğretmen, 780 öğrenci bulunmakta. Makedonya Eğitim Bakanlığına bağlıyız. Okula başlama yaşı 6. Zorunlu eğitim ilköğretim 9, lise 4 yıl. Sabah ortaokullar, öğleden sonra anaokulu ve ilkokullar geliyor. Eğitim dili Türkçe ve Makedonca. Türkçe kitapları bulma konusunda sıkıntılarımız var. Ya da kitap bulsak da kitabı Makedonya Eğitim Bakanlığına onaylatmamız gerekiyor. Bu da ne yazık ki çok zor bir süreç. Ben ve burada çalışan pek çok öğretmenimiz bu okuldan mezun. Üsküp’te lise düzeyinde sadece 1 sınıfta Türkçe eğitim veriliyor. Biz sayısını arttırmak istiyoruz.” dedi. Ardından okulumuzdan getirdiğimiz hediyelerimizi takdim ettik. Hediye takdiminden sonra Biyoloji Öğretmenimiz Erkan Mengeliboğa : “Okul olarak 4 yıldır Balkanlara geliyor ve bu bölgeyi öğrencilerimize tanıtmak istiyoruz. Bu süreçte sizlerle beraber olmak bizim için çok önemli.” dedi. Tarih Öğretmenimiz Volkan Çoban : “Bu bölgeye gelmekte temel amacımız öğrencilerimize kalbimizin bir tarafının da burada olduğunu göstermek. Bu topraklarda Osmanlı’dan günümüze kadar kültürümüzün, insanımızın, kardeşlerimizin olduğunu göstermek bizim için önemli bir gönül görevi. Bu bölgelerde sizlerin olması bizim için çok değerli. Buradaki mücadelenizde yanınızda olmaktan gurur duyarız.” dedi. Müdür Yardımcımız Mehmet Ali Sade : “Okul olarak Türkiye’ye döndüğümüzde izniniz de olursa bir kardeş okul kampanyası düzenlemek istiyoruz. İhtiyaçlarınız konusunda bizi bilgilendirirseniz daha iyi olacaktır. Bu kampanyadan mutluluk duyacağımızı bilmenizi isteriz.” dedi.  Ardından Müdire Hanım bize okulu gezdirdi. Sınıfları gezdik. Öğrencilerimiz orada buluna kardeşleriyle muhabbet edip fotoğraflar çektirdiler. Okuldan çıkarken içimizde buruk bir mutluluk vardı. Bu bağlamda Türkiye’ye döner dönmez Tefeyyüz İlköğretim Okulu ile ilgili bir kardeş okul kampanyası düzenleme kararı aldık. Öğrencimiz Enhar Lokman bu projeyi gönüllü olarak organize edebileceğini belirtti. Diğer öğrencilerde bu projede Enhar’a destek olacaklarını belirttiler. Üsküp’te bir Türk okulunun varlığı ve bu bağlamda kardeşlik duygularının ön plana çıkması öğrencilerimizi çok etkiledi ve farkındalık duygularını arttırdı. Okuldan ayrıldıktan sonra ünlü şairimiz olan Yahya Kemal Beyatlı’nın doğum yeri olan Üsküp’te teleferik ile şehir terasına çıkarak şehri kuşbakışı gördük. Teleferik dönüşü; Yahya Paşa Camii, Türk Çarşısı, İsa Bey Camii, Mustafa Paşa Camii, Murat Paşa Camii, kapan Han, Sulu Han, Davut Paşa Hamamı, taş Köprü ve üzerinde II. Murat tarafından yaptırılan namazgâh, Büyük İskender ve II. Filip heykellerini gördükten sonra otelimize geçtik.

5.GÜN: 05.04.2019

Sabah kahvaltı sonrası otobüsümüze binerek Üsküp şehrinden ayrıldık ve sınır kapısından Selanik’e geçtik. Selanik’te, Mustafa Kemal’in doğduğu ev ve müzesi, Aya Dimitros Kilisesi, Ayasofya Kilisesi, Selanik Kalesi, Selanik Camii, Bedesten, Beyaz Kule, Kordon, Büyük İskender Heykeli gördük. Ardından akşam otelimize geçtik.

6.GÜN: 06.04.2019

Sabah kahvaltı sonrası otobüsümüze binerek Kavala’ya ulaştık. Kavalalı Mehmet Paşa’nın evi ve heykeli, Osmanlı’dan kalma su kemerleri, Pargalı İbrahim tarafından yaptırılan ve kiliseye çevrilmiş olan İbrahim Paşa Camii gördükten sonra Kavala’daki bir Türk köyüne uğrayarak öğle yemeğimizi yedik. Buradaki insanlarla muhabbet ederek bölgedeki Türk nüfusu hakkında bilgi sahibi olduk. Buradan Gümülcine’ye hareket ettik. Gümülcine’de yaptığımız panoramik tur sonrasında İpsala sınır kapısından ülkemize giriş yaptık. Tekirdağ-İstanbul karayolunu takip ederek saat 22.30’da okulumuz bahçesine gelerek gezimizi tamamladık.

(08.04.2019)

Balkan Turu 2019Balkan Turu 2019Balkan Turu 2019Balkan Turu 2019Balkan Turu 2019Balkan Turu 2019